Studio Pallesh / Visuele identiteit

Opdrachtgever: Studio Pallesh

Milad Pallesh (Teheran, 1987) studeerde in 2015 af aan de Academie van Bouwkunst met het plan Pairi Dæza (opent in een nieuw venster), waarmee hij in 2016 de eerste prijs Archiprix won. Na diverse samenwerkingen richtte Milad in 2020 zijn eigen bureau op onder de naam Studio Pallesh. Hij werkt aan projecten op verschillende schaalniveaus, van een uitkijktoren in België tot woongebouwen in Nederland. Gelaagdheid, ambacht en materialiteit zijn thema’s die centraal staan in zijn werk.

 

We gaan al lang terug: zeker twintig jaar geleden waren we klasgenoten. Na diverse presentaties in elkaar zetten tot diep in de nacht… is dit een nieuw hoofdstuk. Studio Pallesh is het nieuwe architectenbureau van Milad Pallesh.

 

Woordmerk

Simpele lijnen, een zogenaamde no-nonsende letter, zwart-wit, maar met een idee… Het woordmerk moest niet zomaar bij elkaar geraapt worden met wat klikken in Adobe Illustrator. We hoeven het niet uit te leggen: de ‘gulden snede’ is in vormgeving, zoals wij het doen maar ook zeker in architectuur, belangrijk. De gulden snede hebben we gebruikt om een basis te leggen voor het woordmerk.

 

Het beeldmerk is een afgeleide van het woordmerk. De dikte van de letters ‘i’ en de ‘l’ bepaalde de lijndikte voor de massieve ‘P’ die onderdeel uitmaakt van de visuele identiteit.

De visuele identiteit is gebaseerd op een klein moodboard dat samen met Milad is gemaakt. Ruuw steen, beton, stukjes hout, de kleuren die uiteindelijk voor een palet zorgen dat in alle tekeningen van Studio Pallesh terugkomt — we hebben samen overal over nagedacht en alles besproken.

 

Typografie

Milad is een rustige architect. Geen artistiek kostuum. Geen ‘flashy office’. Je krijgt wat je ziet. Om dat te benaderen kozen we voor een simplistische letter.

 

Avenir (1988) van Adrian Frutiger

Adrian Frutiger ontwierp Avenir in 1988. In een interview met Linotype zei hij de verplichting te voelen om een lineaire sans te ontwerpen in de traditie van Erbar en Futura, maar ook gebruik te maken van de ervaring en stilistische ontwikkelingen van de twintigste eeuw.

Het woord Avenir betekent ’toekomst’ in het Frans en suggereert dat het lettertype een deel van zijn interpretatie aan Futura te danken heeft. Maar in tegenstelling tot Futura is Avenir niet puur geometrisch; het heeft verticale lijnen die dikker zijn dan de horizontale lijnen, een “o” die geen perfecte cirkel is, en verkorte stijgers.

 

Kleur

Tijdens de conceptfase werd al snel duidelijk dat de kleuren bij de ingetogen stijl van Milad zouden gaan passen. Met namen als: ‘Steenrood’, ‘Grijsblauw’, ‘Aarde’, ‘Hollandse lucht’, ‘Papier’ en ‘Basis’ zaten we best goed.